Monday, 22 October 2012

coret celoret kisah guru -akhir

Assalamualaikum..

Alhamdulillah 19 oktober, jumaat lalu berakhir tempoh menjalani latihan mengajar di Smk Alor Akar, Kuantan, Pahang. Banyak pengalaman manis tercipta. syukur alhamdulillah kerana dipermudahkan segala urusan. pengalaman yang dikutip sepanjang berda di sana banyak mengajar erti kehidupan. sama ada untuk diri sendiri mahupun orang di sekeliling. -pelejar, guru-guru, rakan-rakan-

Teguran ini adalah untuk diri sendiri, para pelajar dan kepada semua yang membaca :) - tiada antara kita yang sempurna. Namun sekurang-kurangnya kita mencuba untuk menjadi yang lebih baik. sesungguhnya apa yang dilakukan itu perlu ikhlas, tiada sedikit perasaan untuk menyakitkan hati sesiapa. apatah lagi dalam  persahabatan yang dibina. agak tidak selesa dan agak terkilan jika kita mencuba memberi yang terbaik, banyak membantu dan menjaga hati serta maruah sesorang. namun tidak dihargai malah mengundang kepada kesedihan. Dalam persahabatan itu memerlukan keikhlasan. cuba untuk memahami. berfikir sejenak mengapa terjadinya begitu. baik dan buruk itu perlu diterima bersama-sama dan tidak perlu menceritakan keburukan sesorang kepada yang lain.. sama-sama kita hindari segala penyakit hati  *diriku bukannya mudah meluahkan perasaan. kadang2 diam itu lebih bermakna*

ok, lupakan tentang itu, apa yang penting : sentiasa bersyukur dan lakukan yang terbaik ! allah maha mengetahui segalanya. terima kasih kepada semua pelajar yang banyak memberikan kerjasama sepanjang sesi praktikum. seronok sangat2 berada disekolah ini. sedih dan terkilan nak tinggalkan Smk Alor Akar. cikgu sayang kamu semua. jangan mudah berputus asa taw, belajar rajin2, dan hargailah persahabatan. hormatlah guru-guru dan lakukan apa sahaja yang mengundang kepada kebaikan. jangan menyesal dikemudian hari.. sebenarnya banyak benda ingin dinasihatkan. cewah, mentang2 jadi cikgu : pandai2 je nk nasihatkan orang. tak mengapa .. itu memang secara semula jadi menjadi amanah dan tanggungjawab seorang pendidik untuk menjaga dan mengharapkan yang terbaik daripada pelajarnya.

hari terakhir praktikum : terasa belum puas menghabiskan masa bersama para pelajar. bergambar, makan-makan.. bersalam dan bermaaf-maafan.. tq 2 cerdas belanja cikgu pizza.. tq so much.  buat pesanan 4 cekal & 2 cerdas : belajar rajin-rajin. enjoy2 jugak tp study mest diberi keutamaan. next year masing2 SPM & PMR, so jangan main2 lagi tau.. fokus2 :) cikgu dokan kebahagiaan, kebaikan dan kejayaan kamu semua..

Terima kasih kerana mewarnai hidupku..
 gambar dan hadiah yang diberi menjadi kenangan untuk disimpan sebagai memori terindah. 


 
2 cerdas : goodluck PMR 2013 ! 

peace .. !!

 4 Cekal : always happening and totally awesome !
goodluck SPM 2013 ! A for physics. Physics is fun ! =)

nyum2 ! pizza =p

ikhmal, haziq, asyraf, ali & syahril : jangan nakal2 & belajar rajin2 taw. 

atikah, zaidah & fahida : cikgu xkan lupakan kamu semua..

syafiqa : stay cute & stay matured ok =)

insyirah : i'll remeber you .. trust me, allah knows the best !

maizurah : manja sangat . jaga alia atisha elok2 =)

izzati : cumil2 =)

cikgu sayang kamu semua.

 terkejut & teharu melihat mr.medallion grey ku sebelum pulang. kamu semua sangat sweet...
 unforgettable memory was created. tq so much. soo sweet.

Pengalaman sebagai guru pelatih sangat memberi makna yang mendalam. Sedih rasanya nak tinggalkan kuantan. Terima kasih kepada semua guru2 yang bagi sokongan, dorongan dan semangat. Para pelajar yang banyak memberi makna kepada sy apa itu erti seorang pendidik. terima kasih kerana mewarnai hidupku : terutamanya kelas 4 Cekal & 2 Cerdas. Setiap antara kamu memiliki potensi, personaliti, kebolehan dan keunikan yang tersendiri. Saya doakan semoga berjaya dunia akhirat. Ini merupakan salah satu kenangan yang terindah. pasti akan merindui kuantan dan SMK Alor Akar lepas ni...

Kepada rakan se'praktikum : munirah, muhammad & hafizuddin : terima kasih atas segala perkongsian dan kerjasama. semoga dapat menjadi guru yang cemerlang nanti ..insyaAllah =)

Tidak lupa juga ucapan selamat tinggal sahabat2 ku di indera sempurna.. banyak pengalaman pahit manis dikongsi bersama. daripada suka sehingga duka. segalanya dikongsi bersama. maaf sagala salah dan silap. halalkan segala yang terlebih dan terkurang. pengalaman bersama banyak mengajar kita erti kehidupan supaya kita lebih berhati-hati. terima kasih atas semangat, dorongan dan nasihat yang dikongsi . yang baik dijadikan teladan, yang buruk dijadikan sempadan. insyaAllah bertemu lagi sem 8 tahun hadapan. semoga berada dalam keredhaan allah s.w.t. take care & love you.. ♥ — with Munirah Alias and 4 others 


16 comments:

  1. cikgu yang comel...btuah anak2 murid...hehe..

    salam kenal..=)

    ReplyDelete
  2. @Nory Zoulkefle
    huhu cumil la sgt... btw, thx n selamar kenal ^^

    ReplyDelete
  3. heya cartiecacloset.blogspot.com owner found your blog via search engine but it was hard to find and I see you could have more visitors because there are not so many comments yet. I have found site which offer to dramatically increase traffic to your site http://cheap-mass-backlinks.com they claim they managed to get close to 4000 visitors/day using their services you could also get lot more targeted traffic from search engines as you have now. I used their services and got significantly more visitors to my website. Hope this helps :) They offer most cost effective services to increase website traffic Take care. Richard

    ReplyDelete
  4. the great teacher is when you know your student better :)

    *dpt ckgu kiut cm ni, kompem bdk laki x ponteng :D

    ReplyDelete
  5. ckgu pon dh mcm student2 je. hikhik

    ReplyDelete
  6. :) Smoga awak berjaya kejar cita-cita awak yang MURNI sangat tu XD! Amin!

    ReplyDelete
  7. haish tetiba terasa rindu plak zaman sekolah dulu .. hehe

    ReplyDelete
  8. @Farah Andie yes, got to know them well! haha xdla ::mujurla lau dak laki xponteng,, eheheh

    ReplyDelete
  9. @faY skali skali.. dah cikgu pun sama bsar je ngn student:)

    ReplyDelete
  10. @fierul zman skolah la zman plg best kn..

    ReplyDelete
  11. As salam.. sya bakal membuat latihan mengajar d smk alor akar.. mcm mana suasana skolah tu?? Ok tak??

    ReplyDelete
  12. @Anonymous w'salam.. yke ?? bgusla.. skolah tu ok.. skolah bgus. kluster =) btw, goodluck ye. ^^

    ReplyDelete