Saturday, 23 February 2013

Hadiah Buat Muslimah


Assalamualaikum w.bt..

Lama sangat xupdate blog. Rindu jugak nak menulis mengarang panjang2. Sekarang dah seminggu berlalu kehidupan sebagai seorang pelajar semester akhir di upsi ni. Bila difikirkan balik, sekejap je masa berlalu. baru rasa macam hari tu masuk sem 1, orientasi.. that's life. masa yang berlalu tanpa kita sedari. 

Alhamdulillah, setakat ni tiada apa-apa yang menjadi permasalahan utama. hehe. first week. still steady. *yeke? padahal tugasan dah pun bermula. tapi mungkin mood atau semangat tu masih lagi lemau. mana tidaknya, cuti 4 bulan tu.. tepu habis otak. 

walaupun camtu, i think this last sem will be great. why? because i feel that. yes.. really meant to me.. hehe. xsabar nak habiskan sem ni. do the best. try my best and give the best !

okay, back to the topic . Hadiah Buat Muslimah. ini merupakan tajuk buku yang diberikan oleh cikgu masa ika berpraktikum kat SMKAA kuantan hari tu. terima kasih banyak2 buat kak Di dan kak Parihah. ini wajahnya... tadaa..

Buku ini ditulis oleh Ustazah Nor Bahyah Mahamood & Ida Ezyani Othman. Ia adalah panduan asas fiqah wanita.. Menarik.. kadang-kadang kita ambil mudah tentang beberapa perkara. kenapa? sebab kita tidak tahu hukum, sebab, akibat dan kesannya. betul x? bukan dari sudut soal agama sahaja. Apa-apa sahaja perkara yang dianggap mudah itu sebenarnya banyak memberi kesan pada hidup kita. ika suka buku ni sebab penjelasan die mudah, ringkas tapi padat dan menarik. 

Banyak lagi ruang kosong dalam diri ini yang perlu diisi dengan jiwa2 nurani. Seorang muslimah dilahirkan ke dunia ibarat sebutir permata, apabila digilap akan memancarkan kilauan cahayanya. Apabila diletak di tempat yang mulia akan disanjung sebagai permaisuri. Apabila dibekal dengan ilmu di dada akan menjadi cendekiawan bistari. Seorang muslimah akan dikenang sebagai suri sang jejaka, menjadi ibu kepada putera dan puteri dan menjadi pertiwi seisi buana.

Kalau ada kelapangan dan terserempak dengan buku ni, bolehla beli.. xrugi pun. 
Ilmu itu luas. menabur untuk akhirat =)

wassalam. *jangan lupa assignment okey*

11 comments:

  1. sy mint dgn ust, siti nor bahyah , sekrg ni jrg tgk dia cermh dlm tv,,;

    ReplyDelete
  2. Bila dah habis baca sila beri sinopsis di sini...hihii

    ReplyDelete
  3. ehh..ika yang nie pun tahun semester akhir jugak! :D yey sma...:) cm menarik buku tu...boleh bli pakai voucher nnt...:)

    ReplyDelete
  4. @Kak Mahh heheh nk buat sinopsis tu xdla.. die ad byk bgian. :) smuanya tntg fiqh..

    ReplyDelete
  5. @ika haaa smela kte.. xsbar rsenye nk hbiskan sem ni.. heheh nti kte sme2 hbiskan voucher tu..hik3

    ReplyDelete